My, dzieci okresu wojennego byliśmy żądni wiedzy i dlatego, podobnie do strumyków, które podążały do nurtu rzeki, myśmy jechali do Szkoły Inżynierskiej w Szczecinie. Naszym celem były studia z dziedziny mechaniki. Aby studiować w Szczecinie przybywaliśmy z różnych stron Polski i dlatego byliśmy różni: doświadczeniem życiowym, poziomem wykształcenia i wiekiem. Nie różniła nas jedynie chęć bycia studentem.
Do egzaminu wstępnego w 1952 roku zasiadła grupa młodych ludzi licząca około 300 osób, ale już po pierwszym semestrze pozostało nas troszkę więcej niż połowa, a studia ukończyliśmy w grupie 105 absolwentów -czteroletniego kursu inżynierskiego. W tym czasie Uczelnia uruchomiła drugi stopień nauczania. Skorzystaliśmy i kilkadziesiąt osób postanowiło przedłużyć studia. Byliśmy później pierwszymi magistrami Politechniki Szczecińskiej. W jakich warunkach i w jaki sposób zdobywaliśmy wiedzę oraz jakimi byliśmy studentami opowie nam treść wspomnień napisanych przez naszego kolegę Mietka Walków. Wspomnienia, poważne i trochę prześmiewcze zawarte są w książce pt. "Kamraci"
Mieliśmy szczęście, że od samego początku tworzyliśmy grupę ludzi serdecznych, koleżeńskich. Ludzi z poczuciem humoru i takimi pozostaliśmy przez lata; i tacy każdego roku (od 2002) spotykamy się na zjazdach. Na jednym z nich postanowiliśmy, że założymy stronę internetową, gdzie będziemy prezentować nasze wspomnienia, zjazdy i poprzez którą będziemy się mogli bardziej integrować. Na stronie prezentujemy zdjęcia ze Zjazdów wraz z opisami. Zamieszczamy je w dziale pt. Spotkania.
Miły Gościu i Użytkowniku,
prosimy, zapoznaj się z poszczególnymi pozycjami pomocy o charakterze ogólnym czy szczegółowym dla wybranych tematów (rozwiń menu). Uwagi lub braki proszę zgłaszać do Administratorów strony - dane kontaktowe dostępne w pozycji KONTAKT
Jak wcześniej zaznaczyliśmy teksty i komentarze Blogów mogą wprowadzać zarejestrowani członkowi Naszej Społeczności. Rejestracja polega na telefonicznym kontakcie z Administratorem (patrz KONTAKT) i ustaleniu: Nazwy użytkownika, Hasła oraz adresu mailowego (jeżeli istnieje), dodatkowo w trakcie rejestracji ustala się czy użytkownik chce wprowadzać teksty do blogu czyli być „blogerem” czy chciałby tylko komentować artykuły.
Jako nazwę najlepiej przyjąć „ksywkę” (przezwisko) używaną w czasie studiów lub „zlepek” nazwiska i imienia tak żeby być w Społeczności rozpoznawalny, przykładowe już istniejące (20.12.2010) nazwy: miewal, olek, wost, staneu, tadzielony, zambrzyc.
Jak tworzymy pozycje BLOGU? Uwaga niniejszy tekst zalecamy wydrukować klikając na mikroikonkę drukarki (u góry po prawej przy niebieskim polu "Szukaj")
Zalecamy zapoznanie się z opisem menu BLOGI (kliknij w BLOGI) oraz obejrzenie dowolnego istniejącego tytułu ze zwróceniem uwagi na elementy: Data, Tytuł, Napisał, „zajawka”, Czytaj dalej.... Zawartość Blogów powinna być zgodna z REGULAMINEM
Zauważmy, że administratorzy i poszczególni Blogerzy ustalili jedną lub kilka grup tematycznych, w których umieszczają kolejne teksty. Ww grupy nazywamy kategorie i ich nazwy są również pozycjami podmenu BLOGI. Nowe podpozycje menu BLOGI (Kategorie) wprowadza administrator. Oczywiście kategorie o charakterze ogólnym jak np. PAMIĘTNIKI, OPOWIADANIA, NA WESOŁO mogą być "wypełniane" przez wielu blogerów (co już widać np w PAMIĘTNIKI).
Po zalogowaniu i wejściu w menu BLOGI na swój lub "ogólny" pozim podmenu, mamy do wyboru: Edycję swojej pozycji "Edytuj artykuł" lub utworzenie nowej "Dodaj nowy artykuł w tej kategorii". Po wyborze mamy widok jak niżej.
Przy edycji ww tytuł okna "Dodaj artykuł" zmienia się na "Dostosuj artykuł"
Zauważmy dwa przyciski w prawym górnym rogu okna [zapisz] zapisuje wszystko co wprowadziliśmy czy co usunęliśmy czy co dodaliśmy w polu edycyjnym; [Zamknij] anuluje ostatnio wprowadzone, ale nie zapisane [zapisz], informacje oraz powoduje wyjście z okna edycyjnego. Oczywiście ikonka [Zamknij] powoduje wyjście z okna edycyjnego gdy rozmyśliliśmy coś w nim robić, gdy trochę dalej odsunęliśmy krawędź okna strony to zauważymy nad prawym górnym rogiem okna ikonkę [ x w kółku] ,która powoduje również wyjście z okna edycyjnego.
Gdy Dodajemy nowy artykuł to wprowadzamy tytuł oraz wybieramy z rozwijanej listy kategorię.
Przy edycji istniejącego artykułu poprawiamy jego zawartość widoczną u dołu okna. Artykuł możemy zapisywać wielo etapowo, kończąc grzecznościowo "cd.nastąpi”. Edycja jest dostępna tylko dla Autora i Administratora strony.
Zauważmy również pod tytułem opcję "Opublikowane" z możliwością wyboru Tak/Nie, przy "Nie" artykuł jest niewidoczny na stronie.
Do dzieła:
Kursorem przechodzimy do pola edycyjnego gdzie wprowadzamy artykuł. Do dyspozycji mamy dwa sposoby: podstawowy - wprowadzanie bezpośrednio w polu edycyjnym (jak wyżej zaznaczono można w kilku etapach) lub zalecany zewnętrzny polegający na wkopiowaniu treści posiadanej, zapisanej w innym edytorze np. w Wordzie lub nieformatowany tekst z notatnika (oczywiście też można w kilku etapach). W drugim sposobie należy liczyć się z koniecznością formatowania wkopiowanego tekstu narzędziami dostępnego tu edytora. Oczywiście oba sposoby mogą się przeplatać (część tak drugą inaczej itd.).
W system edytora wbudowano szablon automatyzujący parametry edycyjne, który w znacznym zakresie formatuje wkopiowywany z zewnątrz tekst. Prawie wszystkie teksty przeniesione z poprzedniej wersji strony zostały automatycznie formatowane wg tego szablonu z pozytywnym wynikiem.
Do obróbki czyli odpowiedniego formatowania zawartości służy zestaw ikonek widocznych nad polem edycyjnym. Niżej widzimy ww zestaw z wyróżnieniem i opisem 9-ciu podstawowych. Ustawienie kursora myszy na ikonce wyświetla jej przeznaczenie.
W pierwszej kolejności zajmijmy się narzędziami obsługującymi zalecaną metądę wprowadzanie tekstu z zewnątrz. Mamy w komputerze tekst napisany w edytorze np WORD oraz ewentualnie zdjęcia (jpg o ograniczonej rozdzielczościtu np. 800x600) , mamy zapisane adresy (dysk/folder/plik) zdjęć natomist wprowadzany tekst zaznaczyliśmy ii wkopiowaliśmy do pamięci [Ctrl+C].
Ustawiamy kursor w miejscu gdzie ma się zacząć tekst i klikamy ikonkę [3] tekst jest wprowadzony (gdybyśmy użyli ikonki [4] tekst by był poformatowany jak w źródle co nie zawsze jest OK, ogólnie istotne są akapity); następnie klikamy kolejno ikonki [1] i [2] co powoduje wyczyszczenie kodu i formatowania umożliwiając poprawne zastosowanie ww szablonu. Ikony [Krój czcionek] i [Rozmiar czcionki] używamy w szczególnych wypadkach, normalnie obie funkcje załatwia szablon. Jak widzimy w już wprowadzonych blogach tekst dzielimy na krótką "zajawkę" zakończoną przyciskiem "Czytaj dalej..." a kliknięcie tego przycisku powoduje pełny tekst zaczynający się "zajawką". Opisany podział załatwia ikonka [7] wprowadzająca do tekstu "pasek" podziału. Tu zwracam uwagę na lewe zakończenie ww paska, jest to lewy margines wprowadzanego tekstu, jeżeli w materiale źródłowym był ten margines większy to możemy go łatwo przesunąć - zaznaczamy tekst i obszar zaznaczony przesuwamy w lewo prawą ikonką [9] (przypominam: zaznaczamy tekst przesuwając po nim kursor z przyciśniętym w tym czasie lewym klawiszem myszki).
Jeżeli chcemy ilustrować tekst zdjęciami to umieszczamy je w miejscu kursora (najlepiej po lewym marginesie) klikamy ikonkę [6] w wyniku pojawia się okno "Menedżer obrazów"
a w nim klikamy ikonkę "SZUKAJ" w wyniku otrzymujemy okno
Następnie klikając na "Przeglądaj" wchodzimy na listę "mój komputer" gdzie znajdujemy nazwę naszego przygotowanego zdjęcia i po jego zanaczeniu klikamy "Wczytaj" w rezultacie nazwa zdjęcia pojawi się w kolumnie "Nazwa" okna Menadżera obrazów, zaznaczamy ją i udołu tego okna klikamy "Wstaw". Zdjęcie (jpg) pojawi się w narzuconym kursorem miejscu tekstu. Zaznaczony obraz możemy dodatkowo "obrobić" klikając na ikonkę [6], możemy to robić wielokrotnie obserwując wynik w tekście blogu.
Na powyższym rysunku Menadżera... wyróżniono 6 pól do edycji wgranego obrazu: [1] okienko "zgrubnie" pokazujące wynikowe usytuowanie obrazu (zdjęcia) w stosunku do tekstu i strony; [2] wymiary (szerokość x wysokość) obrazu w pikselach - praktycznie już przed "Wstaw" wprowadzamy wartość szerokości 600 dla obrazu szerokiego jak tekst, później "obrabiając" obraz możemy tą wartość zmieniać, wymiar wysokości dopasowuje się automatycznie przy "ptaszku" w polu przporcjonalnie; [3] wyrównanie, rozwija listę, z której wybierając pozycje, usytuowujemy obraz w stosunku do tekstu i strony obserwując wynik na okienku [1]; [4] tamowanie, służy do formatowania przy "oblewaniu obrazu tekstem, temat może rozwinę później, praktycznie jeszcze go nie używałem; [5] margines, czyli odległość obrazu w stosunku do marginesów strony i tekstu, wstawienie w pierwszym polu 10 i pozostawieniu ptaszka przy Równe wartości, daje wokół margines 10 pikseli, oczywiście można dowolnie manipulować wielkościa marginesów obserwując wynik; [6] obramowanie, wstawienie "ptaszka" powoduje obramowanie rysunku, przy zdjęciach raczej nie stosowane, efekt obramowania widzimy na powyższych rysunkach w niniejszym tekście, widoczne jest również w okienku [1].
Jak wcześniej napisano, można wielokrotnie zmieniać ww parametry poprzez zaznaczenie obrabianego obrazu i kliknięcie ikonki [6], każdą "obróbkę" kończymu klikając u dołu menadżera na "Aktualizacja" i "Odśwież"
Jak na początku niniejszego tekstu napisano, efekt naszej pracy pojawi się na stronie po kliknięciu u góry strony edycyjnej na "Zapisz" , a wyjście z edycji na "Zamknij". Brak wizualizacji na stronie może wynikać z braku potwierdzenia Tak w polu "Opublikowane".
Wprowadzenie do tekstu obrazów w formacie pdf będzie opisane w kontynuacji niniejszego tekstu
to pozycja menu na bieżąco aktualizowana w odpowiedzi na potrzeby użytkowników, sygnalizowane telefonicznie do administratorów (menu „KONTAKT”).
Niżej opisane będą ogólne sposoby „wywołania” strony oraz nawigacji czyli poruszania się po jej zawartości.
POMOC dla pozycji menu: BLOGI jest opisana w menu POMOC BLOGI.
Strona absolwentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Szczecińskiej z roku 1956 znajduje się pod adresem www.absolwenci56.pl (zwróć uwagę na brak spacji i na kropki). Wymieniony adres po otwarciu strony internetowej należy wpisać do paska adresu u góry strony. Gdy otwarcie strony Internet Eksplorera jest u Ciebie połączone z otwarciem wyszukiwarki Google, NIE należy adresu strony wpisywać do pola tej wyszukiwarki.
Jeśli planujesz częste zaglądanie na na naszą stronę co powinno być oczywiste dla członków absolwenckiej społeczności, umieść adres strony w „Ulubionych”, a jeszcze lepiej utwórz jej ikonę na pulpicie co np. przy Windows XP jest bardzo proste: ustaw myszą kursor na pustym miejscu pulpitu; kliknij prawym i z rozwiniętego menu kliknij lewym na „Nowy”; z następnego menu kliknij lewym na „Skrót”; w otworzonym oknie wpisz adres www.absolwenci56.pl i kliknij lewym [Dalej]; w następnym oknie nadaj swoją nazwę ikonie np. Abs_56 i kliknij [Zakończ]. Masz ikonę, którą zawsze otworzysz naszą stronę.
1-sza aktualizacja Jeżeli po otwarciu strony, a również przy zmianie wielkości liter logo ABSOLWENCI 56 "wchodzi" na pozycje menu to oznacza nieprawidłowe ustawienie rozdzielczości ekranu, przykładowo przy monitorze 19 cali zaleca się 1280x1024, przy 15 cali (laptopy) 1366x768. Wartości są programowo podpowiadane przy próbie ich zmiany jako maksymalne czy zalecane.
Strona ma typową strukturę jak wiele programów pisanych dla systemów „okienkowych”. Na górze, na prawo od logo, widzimy poziome MENU z pozycjami rozwijanymi do dołu w wielu przypadkach posiadającymi dalsze rozwinięcia. Jeżeli jesteś na stronie po raz pierwszy zapoznaj się z strukturą (budową) strony stawiając kursor myszy (bez klikania) na pozycjach pierwszego poziomu menu, a następnie na rozwinięte tym ustawienie „głębsze” pozycje. Na ostatnim poziomie przeważnie występują galerie zdjęć. Wybór (kliknięcie) dowolnej pozycji menu powoduje otworzenie okna tekstowego lub galerii zdjęć. Okna z długim tekstem lub z dużą ilością zdjęć nie są stronicowane, do ich przeglądania (przesuwania w pionie) służy boczny pasek przesuwany myszą (ustaw kursor na pasku i z przyciśniętym lewym klawiszem ciągnij pasek w dół) lub kręć rolką myszy.
Kliknięcie w "tytułową" (górną) pozycję menu skutkuje otwarciem tekstu wprowadzającego do niższych (rozwiniętych) pozycji podmenu.
W wielu przypadkach przewijając stronę u dołu dochodzimy do 6-ciu megaikon będących odpowiednikami tytułowych pozycji menu. Ustawiając kursor na takiej pozycji zmieniamy jej kolor oraz wywołujemy napis "Czytaj więcej..." kliknięcie otwiera ww tekst wprowadzający, a niebieskie w cudzysłowach tytuły odpowiadają podpozycjom danego menu, oczywiście kliknięcie takiego tytułu przenosi nas do zawartości podmenu.
Należy zauważyć widoczną u góry danej strony pod logo pozycję "Jesteś tutaj:" za dwukropkiem widzimy "ścieżkę" poszczególnych etapów (wyboru menu czy podmenu) zakończoną nazwą aktualnie przeglądanej pozycji. Klikając na którąś pozycję tej ścieżki przenosimy się do tej pozycji. Gdy jesteś u dołu strony to przeskok do góry realizuje kliknięcie na dolnym pasku "Powrót na górę".
Pod menu, po prawej stronie widzimy okno Logowanie jak opisano w STRONA GŁÓWNA / WITAMY NA NASZEJ STRONIE część informacji ze strony jest dostępna tylko dla członków naszej społeczności, jeżeli do niej należysz i nie posiadasz jeszcze „Nazwy użytkownika” i „Hasła” zarejestruj się u któregoś administratora (patrz „KONTAKT”). Okno Logowanie jw dla wygody występuje w wielu pozycjach menu
Jak opisano wyżej, w wielu przypadkach do przemieszczania się na stronie możemy wykorzystywać wyróżnione na niebiesko hasła (inaczej linki czy adresy) najczęściej będące nazwą menu czy podmenu, które klikając przenoszą nas do zawartości tej pozycji.
Z uwagi na posiadany sprzęt lub jakość wzroku może występować potrzeba powiększenia wielkości liter tekstu. Zauważmy w pasku pod menu pozycje "Wielkość czcionki" z wyborem: "A-" pomniejszenie, "A+" powiększenie i "A" powrót do standardu; oczywiście można klikać kilkakrotnie. Dodatkowo przy pozycjach tekstowych otwieranych po "Czytaj więcej", po otwarciu widzimy pod tytułem pole "T wielkość czcionki - +" klikając na "+" czy "-" dopasowujemy wielkość wg potrzeby.
W listopadzie 2010r wprowadziliśmy dodatkowy moduł "mini galerii" służący do umożliwienia ilustracji artykułu jednym lub kilkoma zdjęciami.
Gdy natrafimy na jedno czy kilka zdjęć o niewielkim formacie np. 5x5 cm lub mniejszym kliknijmy na to zdjęcie otworzy się jego pełen wymiar, poniżej przykład a pod nim wyjaśnienie obsługi dla przypadku galerii kilku zdjęć.
Przykład dotyczy galerii 7-miu zdjęć, z początku widzimy 4 miniatury oraz u dołu symbole > >I kliknięcie > powoduje przesunięcie do następnej trójki a kliknięcie >I przesunięcie na koniec. Po przesunięciu podobne symbole pojawiają się po lewej stronie o podobnym zastosowaniu. Kliknięcie w środek miniatury powoduje jej "otwarcie" do pełnego rozmiaru, a gdy kursor przesuniemy do dołu tego rozwinięcia to pojawia się pasek z mikro obrazkami całej galerii, oczywiście klikanie na te obrazki powoduje ich rozwinięcie. W połowie wysokości rozwinięcia możemy przesuwając kursor wywołać symbol przesunięcia na już rozwinięty lewy obraz czy prawy obraz. Symbol X u dołu powoduje zakończenie. Proszę wypróbować ww operacje na powyższym przykładzie.